O napędzie hybrydowym

Napęd hybrydowyDziś wiele się słyszy o napędzie hybrydowym, trąbi o tym telewizja i radio, pisze się w gazetach i Internecie. Niemal każdy liczący się producent samochodów wręcz musi posiadać w swojej ofercie auto z napędem spalinowo-elektrycznym. Dzięki temu marka postrzegana jest jako nowoczesna, dbająca o środowisko i kieszenie swoich klientów.

Pierwsze silniki spalinowo-elektryczne pojawiły sie już na początku ubiegłego wieku. Zaczęto od stosowania w lokomotywach, poprzez prototypy czołgów na samochodach i środkach komunikacji miejskiej kończąc.

Pierwszym samochodem wykorzystującym napęd hybrydowy była Toyota Prius której pierwsza generacja pojawiła się w Japonii w 1997 roku. Czterodrzwiowy sedan o wielkości auta kompaktowego szybko trafił na okładki najbardziej poczytnych pism branży motoryzacyjne. Następnie doczekaliśmy się Hondy Insight, Lexusa GS450h, Chevroleta Volt oraz Jo-mobil.

Obecnie wyróżnia się trzy typy napędu hybrydowego spalinowo-elektrycznego: szeregowe, równoległe i mieszane (szeregowo-równoległe). najczęściej stosowane w przemyśle samochodowym są napędy równoległe oraz szeregowo-równoległe.